söndag 25 augusti 2013

pärlor


och om du åker till sollefteå så ska du för allt i världen inte missa  café petter.

det tråkiga med sollefteå är att centrum är fullt av vackra gamla trähus, men tragiskt nog, vars neonskyltar slocknat och fönstrena ekar tomma. men på gågatan finns hopp då man tagit tillvara på en underbar gammal lokal och gjort ett ännu härligare fik därinne. 

jag blev helt salig av hur nån skapat sånt som jag drömmer om (ja, jag drömmer om mycket ska ni veta!) och som skapar sån glädje bland besökare. även om jag oxå går på såna ställen, men hur kul är det egentligen med gigantiska cookies, foccacias, smoothies och allt som man mest bara ser överallt just nu?

nej hos café petter fanns det ett hopplock av gamla möbler, taket tapetserat med gamla tidningar och udda koppar i ett vackert allmogeskåp.

och så fikat förstås! underbara hembakta små godingar i mindre storlek som gör att man kan testa flera olika saker. här fanns inga massproducerade cookies utan gräddade våfflor, finfina mackor och saker som du hittar i sju-sorters-kakor boken, snoddas och allt möjligt. och billigt var det! 

ja, hit åker jag fler gånger och vore jag sollefteåbo så skulle mina helgdagar innehålla ett stambesök på finaste fiket i stan, no matter what.

Inga kommentarer: